کشت زعفران :قسمت اول

کشت زعفران :قسمت اول

فصل کشت زعفران در سال جدید شروع شده است و کشاورزان مناطق مختلف برای کشت این محصول آماده میشوند .
بهتر است مواردی را قبل از کشت مورد توجه قرار دهید و ما این موارد را مرور خواهیم کرد .
اول از همه این را بدانید زعفران گیاهی است بسیار پرهزینه و باید سرمایه گذاری زیادی انجام دهید پس قبل از کشت حتما تمام اطلاعاتی را که باید راجب زعفران بدانید را مطالعه کنید و با یک دید باز و کاملا آشنا به مسائل و مشکلات این گیاه قدم در عرصه سرمایه گذاری این کار پردرسر بگذارید.
۱.انتخاب زمین : برای کشت زعفران بهترین زمین خود را انتخاب کنید و حتما این نکته را در انتخاب زمین مورد توجه قرار دهید که زمین در موقعیتی باشد که در سال ۳ تا ۴ آب در فصل پاییز و زمستان بتوانید بدهید .
گیاه زعفران بسیار حساس به شوری است و به هیچ عنوان نباید زمین شور باشد .
اگر زمین شور یا حتی لب شور باشد با گذشت دو تا سه سال رشد محصول افت زیادی میکند و حتی پیازهایی ( بنه )که کشت کرده اید هم از بین خواهد رفت .
پس با توجه به هزینه بالای کشت در برابر قیمت زمین به هیچ عنوان در زمین های که مناسب کشت نیستند کشت را انجام ندهید .
زعفران را میشود در هر بافتی از خاک کشت کرد ولی عملکرد به شدت تحت تاثیر بافت خاک تغییر میکند.
زعفران در خاکهای با بافت لومی یعنی بافتی که نه خیلی رسی نه خیلی ماسه ای بسیار عالی جواب میدهد .
و اگر بافت خاک رسی یا ماسه ای باشد میتواند باعث کاهش عملکرد شود و بهتر است قبل از کاشت خاک اصلاح شود چون بعد از کشت به هیچ عنوان نمی توان خاک کنار پیاز را اصلاح کنید و با هزینه های بالای اصلاح خاک باز هم آنگونه که انتظار دارید برداشت نخواهید کرد .
چون بسیاری با این تفکر هستند که فعلا کشت کنیم سال های بعد مثلا برای زمین که بسیار رسی است ماسه و کود دامی اضافه خواهیم کرد ولی این را بدانید شما اگر قبل از کاشت خیلی راحت میتوانستید با اضافه کردن ماسه شیرین خاک را سبکتر کنید بعد از کشت هزینه بسیار بیشتر خواهد بود و باز هم خاک کنار خود پیاز را نمیتوانید تغییر دهید پس در انتخاب زمین دقت بسیاری بکنید .
بهتر است زمین های که شیب بالایی ندارند و نیاز به جابجایی بالای خاک جهت آبیاری را نداشته باشند انتخاب شود
در صورتی که زمین شیب بالایی دارد حتما باید یکسال قبل از شروع کشت زمین را تسطیح کنید و یک کشت همچون جو انجام دهید و سپس زعفران بکارید.
در انتخاب زمین مورد دیگری که بسیار مهم است اینکه در این زمین قبلا چه محصولی کشت شده است اگر زمین قبل زعفران کشت شده به هیچ عنوان در این زمین زعفران کشت نکنید و حداقل دو برابر سن قبلی مزرعه باید زمین را کشت محصولات دیگر را انجام داد و بعد دوباره کشت کنید .
برای مثال اگر زمین قبلا ۷ سال زیرکشت زعفران بوده است باید برای اینکه از خسارتهای احتمالی اثر آللوپاتی در امان بمانید ۱۴ سال زمین را دوباره کشت زعفران انجام ندهید در غیر اینصورت قطعا کاهش عملکرد بسیاری خواهید داشت.

در انتها باز هم تاکید میکنم مهمترین نکته در انتخاب زمین باید مورد توجه قرار بگیرد شرایط آب زمین است و از انتخاب زمین هایی که آبیاری در آنها امکان پذیر نیست یا حتی شک دارید که بتوانید برای آن آب تهیه کنید خودداری کنید .
ادامه دارد …

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوی حفاظت شده