زندگی زعفران به زبان ساده

زندگی زعفران به زبان ساده

پیازی که شما تازه کشت کرده اید فارغ از زمان کشت هر ساله دوره زندگی خاصی را طی میکند. گیاه زعفران نسبت به محصولات زراعی و باغی که تا بحال کشت میکرده اید زندگی متفاوتی دارد و درک کامل زندگی این گیاه تاثیر به سزایی در نحوه مدیریت آن دارد، مثلا با درک درست از زمان ریشه زایی و وجود ریشه ها میدانیم که دادن کودهای خاک مصرف در فروردین هیچ تاثیری نخواهد داشت و یا دادن کود در قبل از گلدهی بر تعداد گل تاثیری ندارد و فقط بر کیفیت سرگل میتواند موثر باشد به این دلیل که گلها در مرداد ماه شکل گرفته و در آبان ماه فقط از زمین خارج می شوند.پس باید بدانید در هر زمان وضعیت پیاز شما در چه مرحله ای می باشد تا با توجه به آن مدیریت کوددهی و آبیاری را انجام دهید.

اگر شروع یکسال زندگی گیاه زعفران را از مهر ماه در نظر بگیریم روند رشدی آن بدین‌گونه می باشد:
در مهرماه همزمان با سرد شدن هوا گیاه زعفران از مواد غذایی ذخیره شده در پیاز استفاده کرده و ساقه ای از آن به سمت سطح خاک رشد می کند این ساقه در بردارنده برگ های زعفران و گل های زیبای آن خواهد بود سپس با ریشه گذاری مواد غذایی را ازخاک جذب میکند. اگر زمان آبیاری مناسب و دمای خاک سرد شده باشد اول گل های زعفران خارج خواهند شد سپس برگ ها ظاهر می شوند. بعد از اتمام گلدهی و ظاهر شدن برگها مواد غذایی از طریق ریشه ها جذب شده و بعد از تبدیل در برگ ها ذخیره خواهد شد .

در زمستان برگهای زعفران رشد میکنند و هر روز طول آن افزایش میابد و در زیر خاک هم بر روی پیاز مادری که به ما گل داده بود و آن را کشت کرده بودیم پیاز های دختری شکل میگیرند, از ابتدای بهمن ماه آنچه از مواد غذایی که در پیاز مادری باقی مانده به پیاز های دختری انتقال میابد و کم کم ریشه های جذب کننده مواد همزمان با پیاز مادری از بین می روند و از اسفند ماه دیگر ریشه ها جذب خوبی نخواهند داشت و برای رشد پیاز های دختری مواد غذایی که از اول فصل در برگ ها ذخیره شده است به سمت پیازهای دختری برگشت می شود و پیاز های دختری بزرگ و بزرگتر میشوند و برگ های زعفران هم از نوک آن کم کم شروع به خشک شدن می کنند و این نشانه بزرگ شدن پیاز های دختری می باشد.

در اوایل اردیبهشت ماه که برگ های زعفران کاملا خشک میشوند پیاز مادری که سال قبل به ما گل داده بود و برگ ها از آن خارج شده بودند کاملا از بین میرود و پیاز های دختری شکل گرفته در روی پیاز مادری کامل شده و تبدیل به یک پیاز کامل میشود.
بعد از خشک شدن برگها پیاز به خواب حقیقی می رود.
در انتهای تیر ماه پیاز از خواب حقیقی بیدار شده و در داخل خود شروع به تشکیل گل ها میکند البته باید در اینجا متذکر شد که پیاز های بالای 8 گرم فرایند گلدهی را طی خواهند کرد و دمای خاک هم بسیار تاثیر گذار در این مرحله میباشد. پیاز ها در زیر خاک تا انتهای شهریور بدون علایم ظاهری باقی می ماند و در مهر ماه به محض سرد شدن هوا و آبیاری ساقه گل دهنده، خارج میشود و یک دوره زندگی دیگر را شروع میکند

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوی حفاظت شده