کاربرد گل زعفران در صنایع دارویی

کاربرد گل زعفران در صنایع دارویی

۱- کاهش فشارخون: گلبرک زعفران به دلیل داشتن آنتوسیانین خاصیتی آرامش بخش و کاهنده فشارخون دارد. این ماده دارویی در رنگدانه گلبرگ ها نهفته است. عصاره آبی و اتانولی گلبرگ زعفران انقباضات و فشار خون را کاهش می‌هد.

۲- درمان افسردگی: عصاره اتانول در بدن فعالیت ضدافسردگی انجام می‌دهد. مولکول های فعال گلبرگ ها را ترکیبات فنولی تشکیل می‌دهند. فلانوئید و آنتوسیانین دو ماده فنولی هستند. آنتوسیانین کاهش درد و شادی آوری خوانده می‌شود که در درمان افسردگی تاثیر دارد.

۳- بیماری های قلبی: گل زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. مواد سرشار از آنتی اکسیدان در حفظ سلامت قلب مفید هستند. گلبرگ های گونه کروکوس که زعفران در این گروه قرار می‌گیرد از ترکیبات گلیکوزیدی، فلانوئیدی و آنتوسانین بهره می‌برند. این ترکیبات دارای خاصیت ضد اکسیدان هستند. دیگر خواص گلبرگ زغفران آنتی رادیکال بودن آن است که بدن و قلب را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند.

۴- سرطان: گل زعفران منبعی از ترکیبان فانکشنال و ضد رادیکال به شمار می‌رود که خاصیت ضدسرطانی دارد. آنتوسیانین ها که زیرگروهی از فلانوئیدها هستند مسئولیت ایجاد رنگ دهی بنفش، قرمز و آبی به گل و میوه ها را دارند. این ماده بسیار ارزشمند به دلیل تاثیر بر آنتی اکسیدان ها خاصیت ضدالتهاب و سرطان ایجاد می‌کند. یکی از خواص گلبرگ زعفران درمان سرطان کبد است.

۵- جلوگیری از نابینایی: از دیگر خواص گلبرگ زعفران می‌توان به بهبود دید چشم، جلوگیری از پیری زودرس و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد.

۶- تسهیل در قاعدگی: دم کرده گل زعفران در تنظیم روند قاعدگی نقش موثری دارند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوی حفاظت شده