نحوه ی خشک کردن کلاله ی زعفران

نحوه ی خشک کردن کلاله ی زعفران

پس از اینکه حدود 200 گرم کلاله زعفران در ظرف مخصوص جدا شده و جمع آوری گردید بلافاصله به خشک کردن آن باید اقدام نمود. خشک کردن معمولاً به 3 روش انجام می گیرد.

الف) روش سنتی که از قدیم رواج داشته و در سایه به تدریج خشک می کنند که دارای معایبی از جمله غیر بهداشتی بودن، کاهش کیفیت، کاهش قدرت رنگدهی و آلودگی به مواد خارجی، گرد و غبار و … می باشد.

ب) روش الک و هیتر (تستینگ) در این روش مقداری کلاله زعفران را درون ظرفهایی به شکل الک که کف آن از پارچه ابریشمی توری تشکیل شده می ریزند و در فاصله حدود 50 سانتیمتر از منابع حرارتی که ممکن است برقی یا گازی باشد که فاقد بو و دود باشد قرار می دهند و پس از خشک کردن آن را درون ظروف سر بسته قرار می دهند. در این روش هر بار حدود 200 گرم کلاله زعفران را در الک درون خشک کن برقی زعفران ریخته و دما را به 75 درجه سانتی گراد می رسانند و حدود 15 دقیقه حرارت می دهند سپس توری دیگری روی توری محتوی زعفران قرار داده و هر دو توری با هم برداشته و توری می چرخانیم که زعفران بطور کامل در توری دوم قرار گیرد مجدداً توری را روی دستگاه قرار داده و پس از 15 دقیقه همین عمل را تکرار می کنیم. حدود 3 الی 4 بار این عمل تکرار می شود که حدوداً یک ساعت طول می کشد در این مدت از 200 گرم کلاله تر حدود 40 گرم زعفران خشک بدست می آید. سپس آنها را در روی پارچه کاملاً تمیز ریخته تا خنک شود. پس از خنک شدن زعفرانها را در ظروف تمیز و محکم ریخته و تا زمان بسته بندی و ارائه به بازار در جای خشک و خنک نگهداری می کنیم. از نگهداری زعفران در ظروف پلاستیکی بویژه نایلون های مصرف شده خوداری نماییم.

ج) خشک کردن زعفران توسط دستگاههای مدرن با کنترل رطوبت

زعفران خشک شده با این نوع دستگاهها تحت شرایط خاصی بهترین کیفیت را از لحاظ قدرت رنگدهی و طعم دارد.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوی حفاظت شده