جابجایی پیاز زعفران و انتقال به زمین جدید

جابجایی پیاز زعفران و انتقال به زمین جدید

برای تصمیم گیری جهت جابجایی مزرعه باید مواردی را مورد بررسی قرار دهید و سپس تصمیم به جابجایی بگیرید.
ابتدا باید خدمت شما عرض کنم گلدهی فقط با کود نیست منظور بنده این است که اکر کاهش گلدهی داشته اید فقط نمی تواند از ضعیف شدن خاک باشد .
دلایل کاهش گلدهی در سنین بالا را بررسی میکنیم

افزایش تعداد پیاز در یک نقطه . وقتی سن مزرعه افزایش پیدا میکند چون هر ساله تعداد پیاز زیاد میشود بعد از گذشت چندین سال به نقطه ای میرسد که تعداد پیاز به اندازه ای زیاد میشود که امکان افزایش سایز به دلیل فشرده شدن پیازها در هم امکان ندارد و گلدهی کاهش پیدا میکند یعنی اگر شما هر چه کوددهی را بیشتر کنید باز هم آن گلدهی سالهای اول را نخواهید داشت . پس باید تصمیم به جابجایی بگیرید .
۲ . کاهش عمق پیاز در خاک. با افزایش سن مزرعه به دلیل افزایش تعداد پیاز,ها و روی هم قرار گرفتن پیاز های دختری کم کم عمق کشت کاهش پیدا میکند و پیازها به سطح خاک نزدیک میشود با این مشکل متاسفانه در تنش سرما و یا گرمای تابستان پیاز ها دچار مشکل میشود و به خاطر نزدیک شدن به سطح خاک تعداد پیاز دختری هم بسیار زیاد میشود و با این اتفاق متاسفانه پیازها گلدهی آن کاهش پیدا میکند . برای این مشکل کشاورزان سعی میکنند با ریختن خاک عمق کشت را افزایش دهند که هزینه بسیار بالای دارد و نمیتوان خیلی به آن اعتماد کرد و بهتر هست اگر,عمق کشت به زیر ده سانتی متر رسیده است بهتر است پیاز را در زمین دیگر کشت کنید و به فکر جابجایی باشید .
۳. کاهش مواد غذایی خاک .
به دلیل برداشت مواد غذایی طی چند سال قطعا خاک با کاهش مواد غذایی مواجه میشود و در نتیجه گلدهی کاهش خواهد داشت که میتوان این مورد را در صورتی که با این مشکل مواجه شده اید با کوددهی مناسب و درست برطرف کنید و دوباره به گلدهی امیدوار باشید .
۴ . افزایش افت کنه و بیماری های قارچی.
با افزایش سن مزرعه اگر کنترلی بر افت کنه نداشته باشید میتواند این افت در مزرعه بسیار زیاد شود و متاسفانه از دلایل اصلی کاهش عملکرد باشد .
۵. یکی از دلایل اصلی کاهش عملکرد در مزارع با سن بالا که شاید کسی به آن خیلی توجه نکرده باشد ولی بسیار زیاد در مزارع به شخصه دیده ام و با آن خیلی دست و پنجه نرم میکنیم افزایش املاح مضر خاک میباشد.
متاسفانه با افزایش املاح آب های آبیاری این املاح در خاک با ابیاری های هر ساله افزایش پیدا میکند و کم کم EC خاک اطراف پیاز افزایش پیدا میکند و خاک از نظر شوری شرایط بسیار بدی برای پیازها خواهد داشت و در نتیجه پیاز ها شروع به کاهش میکند و شاید شنیده باشید که کشاورزان میگویند زمین ما پیاز خوره پیدا کرده و این اصطلاح بسیار در مناطق زعفران کاری شنیده میشود.
در این صورت باید زودتر پیاز ها جابجا کنید .
اینها از دلایل کاهش عملکرد در مزارع زعفران است و دلایل دیگری هم هست که در این متن مجال گفتن نیست و چون تخصصی است باید کارشناس متبحر در زمینه زعفران از نزدیک مزرعه بازدید کند و جهت رفع نواقص احتمالی برنامه اختصاصی بدهد .
در انتها به یک مورد بسیار بسیار مهم هم اشاره کنم در زمینی که زعفران کشت کرده اید دیگر به هیچ عنوان زعفران دوباره کشت نکنید . در زعفران با پدیده ای به نام آللوپاتی مواجه هستیم که در آن اگر پیاز به جز خود پیاز اصلی و دختری های خودش در آن نقطه کشت شود از بین خواهد رفت یعنی اگر پیاز را از زمین خارج کنید و خاک بهم بخورد در زمین دوباره کشت شود تمام پیاز ها از بین میرود و اگر هم از بین نرود اصلا محصول به درد بخوری نخواهد داشت . تجربه ثابت کرده هر کسی در زمین که زعفران بوده دوباره زعفران بکارد با شکست مواجه میشود پس خواهش میکنم این تجربه را تکرار نکنید در ضمن با دو سه سال هم درست نمیشود و اگر بخواهید در همان زمین کشت کنید باید دو برابر سن قبلی مزرعه زمین محصولات دیگر کشت شود. در زمین که پیاز زعفران آن خارج شده است هر محصولی کشت میشود جز زعفران و حتی تجربه باز هم نشان داده با برداشت خاک یا خاکریزی هم برداشت خوبی نخواهید داشت . پس فکر نکنید میتوانید با دادن کود و یا تغییر بافت خاک کشت کنید به برداشت های بالا خواهید رسید.
پس بهتر است به فکر زمین جدید باشید تا کشت دوباره در زمین قبلی .

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوی حفاظت شده